وبلاگ تخصصی سین

اینجا در مورد سئو و بازاریابی حرف میزنیم

وبلاگ تخصصی سین

اینجا در مورد سئو و بازاریابی حرف میزنیم

اهمال کاری چیست؟

کمی اوضاع زندگی خود را مرور کنید و ببینید می‌توانید رگه‌هایی از تاثیر اهمال کاری و به تعویق انداختن و کمال طلبی را در ناشادی‌های کوچک و بزرگ خود بیابید؟ به نظرم اهمال کاری منجر به تعویق انداختن که ناشی از کمال طلبی است می شود. هر جا کمال طلبی پا گذاشت بدنبال آن تمام موارد منفی می آید و به خصوص شکست از راه می رسد. اوایل شروع کارم به یاد دارم فقط به فکر عالی شدن بودم از این دوره به آن دوره و مرتب فیلم آموزشی و دوست و … که این ابتدا باعث سردرگمی من شد و بعد متوجه شدم که من ترس از شروع دارم به همین دلیل مرتب کار اصلی را به تعویق می انداختم در نهایت خودم زا مجبور کردم فقط ۱ ساعت عمل کنم و همین باعث پیشرفت من شد. آیا راهکارهایی ساده اما اثربخش دارید که بخواهید به دوستان خود برای کاهش اهمال کاری پیشنهاد کنید؟ فقط عمل کنید کوچک و میکرو اکشن عمل کنید بقیه راه خودش درست می شود.

تعریف اهمال کاری:

اهمال کاری یا به تعویق انداختن کارها (Procrastination) به معنی تاخیر و تعلل در انجام دادن کارهاست. این ساده ترین معنی کلمه اهمال کاری است. از زاویه ای دیگر نیز می توان به تعریف واژه اهمال کاری پرداخت: فرد اهمال کار به جای انجام کارهای ضروری خود به سراغ کارهای با اولویت و ضرورت کمتر می رود و زمان خود را با آنها سپری می کند. لیست کارهای روزانه شخص پراست از کارهایی که لذت انجام دادنشان بیشتر است و از درجه اهمیت و ضرورت کمتری برخوردار هستند.


ریشه اهمال کاری از نظر فروید در اصل لذت طلبی ذات انسان قرار دارد. به این معنی که انسان ها بصورت پیش فرض یا غریزی همواره به جای اندیشیدن به اثرات بلند مدت کارها و تصمیم های خود به سراغ رفتارها و کارهای لذت بخش می روند و از هر آنچه که به آنها کمی رنج و زحمت بدهد فراری اند. استفاده از تکنیک اهرم رنج و لذت می تواند در این مقوله کمک کننده باشد. انسان در آینده نگری و تخمین آینده بسیار ضعیف عمل می کند و نمی تواند این را به درستی حدس بزند که در صورتی که انجام کاری را به فردا می سپارد، چه تبعاتی برای او دارد و فردا چه احساسی را تجربه خواهد نمود.

تنبلی چیست؟

اگر شما هیچ انگیزه و علاقه ای برای انجام کارها از خود نشان نمی دهید و مرتب انجام فعالیت های معمول و حتی ضروری خود را به روز و زمان دیگر موکول می کنید و به احتمال زیاد انجامشان نمی دهید؛ باید بگوییم که متاسفانه شما فردی تنبل هستید. عدم فعالیت بدنی به نوعی همان تنبلی به حساب می آید. حال نوبت تعریف کلمه اهمال کاری است. اهمال کاری یعنی شما کاری که باید همین الان انجام دهید و بسیار ضروری است را انجام نداده و به سراغ یک فعالیت بی اهمیت می روید و به نوعی از انجام کار اصلی فرار می کنید.


به عنوان مثال شما فردا آزمون نهایی مدرسه دارید؛ اما به جای خواندن امتحان به سراغ انجام تکالیف یک درس دیگر می روید. درست است که شما دارید یک کار با نتیجه خوب و مفید را انجام می دهید، اما در حال حاضر و در آن زمان این کار برای شما مهم نیست و این یعنی اهمال کاری و تمام!

مدیریت استرس و روشهای کاهش آن

آیا احساس ترس و ناراحتیِ کلی ‌تری شما را در برگرفته است؟ آیا بیش از اینکه نگران حال باشید، ترس از آینده آزارتان می‌دهد؟ آیا از چیزی نگرانید که به‌طور واضح و از نزدیک زندگی‌تان را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، یا کلا خودتان هم نمی ‌دانید علت این‌ همه نگرانی‌ چیست؟ خب، اگر این‌طور است، باید گفت بیشتر دچار اضطراب هستید تا استرس. بنا به تعاریف علمی متخصصان، استرس یعنی احساس قرار گرفتن تحت فشارهای روانی و احساسی، در حالی ‌که اضطراب، احساسی است شامل ناراحتی، نگرانی و ترس.

تجربه شخصی من از استرس را با شما در میان می گذارم با این هدف که به شما دید بهتری بدهد تا بتوانید دلایل استرس زا خود را پیدا کنید و در ادامه با بیان راهکارهایی به جهت کاهش استرس می پردازیم.
من فکر میکنم که یکی از عوامل اصلی استرس در من مشخص نبودن مسیر و ابهام است، اینکه ترس از هر چیز جدید دارم اما با این حال اتفاقی که همیشه افتاده این بوده که خیلی تجارب جدید را امتحان کرده ام و این استرس را پذیرفته ام. عامل دیگر این بوده که همیشه خیلی سر خودم را با کارهای مختلف شلوغ کرده ام که باعث ایجاد چند مشکل شده است:

نتوانم درست وقت بگذارم برای هر کدام و خب شاید این باعث "کیفیت پایین تر از حد تصور خودم" از آن کار شده و در من استرس شده شاید به خاطر اینکه فکر کنم به اندازه کافی توانمند در آن کار نیستم و درواقع فرصت حرفه ای شدن در یک شاخه را از خودم میگیرم.

فرصتی برای وقت گذاشتن برای خودم (استراحت و تفریح و درواقع بازیابی خودم) و ارتباطاتم نداشته باشم و همین باعث شده حمایت اجتماعی کافی را نداشته باشم و حتی به خاطر خستگی شاید افتاده تر به نظر برسم و همین هم باعث کاهش عزت نفس در من بشه.

این پراکندگی ذهنی باعث شده نتوانم تصمیم بگیرم که کدام یک از فعالیت ها برای من مهم تر است و شاید لازم باشد از بعضی از آن ها بگذرم ولی نمیتوانم قاطعانه تصمیم بگیرم.

البته همین که نمیدانم روی چه کاری تمرکز کنم هم خودش یک عامل استرس در من است.

راهکارهای رفع یا کاهش استرس
برنامه ریزی
تعاریف مختلفی از برنامه ریزی وجود دارد. اما بگذارید این بار از زاویه ای متفاوت به تعریف برنامه ریزی بپردازیم. یک راه برای کسب دانش و آگاهی تجربه کردن حتی به اشتباه است. برخی از افراد برداشت های اشتباه از برنامه ریزی و مدیریت زمان دارند و همین مساله منجر به تشدید استرس در آنها می گردد. پس دانستن این تعاریف اشتباه به شما کمک می کند که دام برنامه ریزی غلط و پرتنش نشوید.

تعریف اشتباه از برنامه ریزی
برخی از افراد برداشت اشتباهی از این تدوین برنامه دارند. ممکن است خود شمات دچار این اشتباه باشید یا در اطرافیان خود افرادی این مدلی را بسیار دیده باشید.

اجرای کارهای بسیار و پشت سرهم در یک روز

کار کردن بدون حتی یک استراحت کوتاه در یک روز (وقت غذا فشرده حتی حین کار کردن)

زندگی مانند یک ربات!!!

محدود کردن خود از تمام برنامه ها و گردش های سالم

صبح زود بلند شدن و شب تا دیروقت خوابیدن

برای افراد شاغل فقط کار کار کار

نقدی بر هدف گذاری به روش اسمارت

هدف گذاری smart به طور واضح مشخص می‌کند که هدف‌های شما چه چیزهایی هستند و با چه میزان تمرکز و تلاش می‌توانید به آنها دست پیدا کنید و با چه میزان زمان و منابعی که در دسترس دارید اهداف دست‌یافتنی خواهند بود. به این شکل با احتمال بیشتری به خواسته‌ها و آرزوهای خود نزدیک خواهید شد.


روش اسمارت یک مدل است مدلها درست و نادرست نیستند بلکه مفید و غیر مفیدند. چون آنها برای ساده‌سازی حقایق پیچیده هستند. رسیدن به هدف وموفقیت یکی از پیچیده‌ترین پدیده‌های وضعیت انسانی‌ست که عوامل زیادی درمحقق شدن و نشدن آن دخالت دارند. مدل اسمارت اگر در موارد درست به‌کار رود سبب افزایش شانس موفقیت‌مان می‌شود. بسیاری از افراد در طول زندگی همواره در حال تلاش و فعالیت هستند و در انتهای روز نیز باز زمان کم می آوردند؛ نکته قابل توجه این است که این افراد در واقع کار کمی دارند! هدف گذاری اسمارت می تواند برای این افراد مفید باشد.


روش SMART چیست؟

کلمه SAMRT در این مدل برگفته و یا مخفف 5 کلمه انگلیسی دیگر است که در ادامه به اختصار هر کدام توضیح داده می شود. هر کدام از این 5 کلمه در کنار هم معنای اصلی مدل اسمارت را می سازند. یک هدف روشن و قابل دستیابی می بایست پنج معیار یا ویژگی زیر را داشته باشد:


هدف باید خاص باشد. Specific (S)


هدف باید معیاری برای اندازه گیری داشته باشد. قابل اندازه گیری باشد. (M) Measurable


هدف با توجه به شرایط و منابع موجود دست یافتنی باشد. Achievable (A)


هدف می بایست مرتبط باشد. Relevant (R)


هدف دارای محدودیت زمانی باشد. Time Bound (T)

نقدی بر هدف گذاری اسمارت

در این بخش بعد از بیان تعریف مدل اسمارت به بیان نقدهای جالب در این باب می پردازیم. نباید فکر کنیم بحث هدف‌گذاری و آموزش هدف گذاری و انتخاب مسیر در زندگی و به طور خاص، هدف‌گذاری SMART صرفاً ناشی از خلاقیت ذهنی جورج دوران یا بازی‌های تجاری کسانی مانند آنتونی رابینز و برایان تریسی بوده است. محققان حوزه‌ی روانشناسی و مدیریت تقریباً از دهه‌ی شصت میلادی (حدود سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰) به شکل جدی به بحث هدف‌گذاری پرداخته‌اند.


بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین فردی که در این حوزه کار کرده ادوین لاک (Edwin Locke) بوده است. او حدود چهار دهه به تحقیق در زمینه‌ی هدف‌گذاری پرداخته است (نمونه مقاله ادوین لاک – مرور چهار دهه تحقیق هدف‌گذاری). تحقیقات لاک و سایر کسانی که در کنار او و به دنبال او در زمینه‌ی هدف‌گذاری کار کرده‌اند نشان می‌دهد که هدف‌گذاری واقعاً می‌تواند مفید باشد.


موارد بسیاری مشاهده شده که شفاف بودن هدف، مرتبط بودن هدف، کمّی کردن هدف و تعیین محدوده‌ی زمانی برای هدف، همگی توانسته‌اند خروجی انسان‌ها را افزایش دهند. اما سوال این‌جاست که به فرض این‌که مفید بودن هدف گذاری SMART را بپذیریم، آیا می‌توانیم بگوییم این شیوه همیشه و همه‌جا به کار می‌آید؟

مقاله اصلی نقدی بر روش هدف گذاری به روش اسمارت

معرفی بهترین اپلیکیشن های مدیریت زمان

مدیریت زمان به اعتقاد من، بسیار پیچیده و یک مسیر هست. نمی شود با یادگیری یک درس، بگوییم به این قضیه مسلط شده ایم. مدیریت زمان، مهارتی هست که هر روز باید یاد بگیریم و در مسیر فراگیری آن، تبر خود را مرتب تیز کنیم. مدیریت زمان بیش از آنکه یک مهارت باشد یک نشانه از زندگی درست است. روش های زیادی به منظور کنترل و مدیریت زمان وجود دارد از جمله اپلیکیشن های مدیریت زمان که به شما کمک می کنند به صورت هوشمند کارها و فعالیت های روزمره خود را برنامه ریزی کنید. سعی کرده ایم در این یادداشت نرم افزارهایی را معرفی نماییم که بصورت رایگان می توانید دانلود نمایید.


بگذارید قبل از معرفی اپلیکیشن های مفید برنامه ریزی و مدیریت زمان یک نگاهی به دلایل مدیریت زمان نامناسب که بیاندازیم که می تواند راهشگا باشد و با رفع این موانع یک برنامه ریزی بی نقص داشته باشید.


رویاهای بزرگ و هدف گذاری غیرواقعی


ضعف در مهارت تصمیم گیری و اولویت بندی


ضعف در تفویض اختیار


کمال طلبی


ضعف در مهارت حل مسئله


اهمالکاری


ضعف در هنر نه گفتن


ضعف در مدیریت انرژی


وقتی لیست فوق را نگاه می اندازم می بینم که :


۱- اگر امروز برای موارد فوق تلاش را شروع کنم نتیجه آن را در بلند مدت در قالب زمان مدیریت شده خواهم دید.


۲- وقتی اولویت بندی خوب انجام بدهی، سطح مناسبی از کمال طلبی داشته باشی، مسئله را درست حل کنی و … در واقع داری بهتر زندگی میکنی.


زمان مهمترین دارائی انسانی است که یکبار فرصت زندگی کردن دارد پس فقط مدیریت زمان نمی کنیم که کارآ باشیم مدیریت زمان میکنیم که درست زندگی کنیم.

دلایل استفاده از اپلیکیشن های مدیریت زمان

برخی از مزایای استفاده از ابزارهای هوشمند مدیریت و برنامه ریزی شامل موارد زیر هستند:


تنظیم آلارم یا زنگ هشدار برای انجام کارها


قابلیت نوشتن نوت یادداشت


قابلیت دسته بندی کارها تحت عنوان: انجام شده، انجام نشده، در حال اجرا


تهیه گزارش یا آمار در دوره های مختلف زمانی


مشاهده میزان پیشرفت تان بصورت گزارش


کمک به ترک عادات بد شخصی


افزایش بهره وری و کارایی

مشاهده مقاله اصلی بهترین اپلیکیشن های مدیریت زمان

مزایاا و معایب تکنیک پومودورو چیست؟

از پومودورو به عنوان یک چالش یاد می کنم به این دلیل که عمل به آن برای من در هاله ای از ابهام بود. به خاطر دارم که در اولین برخوردم از این تکنیک بسیار خرسند شدم و مطابق با شخصیتم که یک Activator هستم، به سراغ انجام آن رفتم. در خارج از گود و به صورت تئوری، این تکنیک بسیار برایم جذاب بود اما در باطن، این اوضاع کمی متفاوت بود.


تکنیک پومودورو چیست؟

این تکنیک روشی ابداعی توسط یک پژوهشگر ایتالیایی به نام فرانچسکو سیریلو است. پومودورو در زبان ایتالیایی به معنای گوجه فرنگی است.


در ابتدا فرانچسکو از این تکنیک برای پیشرفت در فعالیت ها و اهداف تحصیلی خود استفاده می نمود. کاربرد اصلی تکنیک پومودورو برای تمرکز است. حالا چرا گوجه فرنگی؟ به این دلیل که در ابتدا این روش به وسیله یک تایمر به شکل گوجه فرنگی انجام شد.


این روش بسیار راحت و آسان است، مفهوم کلی آن به این شکل است:


زمانی‌که با وظیفه‌ی بزرگی رو‌به‌رو شدید، آن را به اهداف کوچک‌ و کوتاه‌مدت با زمان محدود تقسیم‌بندی کنید.


با استفاده از این روش مغز در یک مدت کوتاه ملزم می شود که فقط بر روی یک فعالیت ثابت تمرکز کند و به جاهای دیگر پرش نداشته باشد. کارکرد دیگر این روش این است که از صرف یکباره انرژی جلوگیری کرده و در طول زمان بازدهی و کارایی آن به حد بالایی می رسد.


نحوه اجرای تکنیک پومودورو

برای اجرای این تکنیک شما به یک تایمر نیاز دارید. سپس مراحلی که در ادامه بیان می کنم را به ترتیب دنبال نمایید:


فعالیت Task خود را مشخص نمایید.

تایمر خود را بر روی مدت زمان ۲۵ دقیقه تنظیم کنید. (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهم داد که آیا حتما باید مدت زمان ۲۵ دقیقه را در نظر بگیرم یا نه؟)

به فاصله هر ۲۵ دقیقه، مدت زمان ۵ دقیقه را به خود استراحت بدهید.

چرخه ۱ تا ۳ را برای ۴ بار تکرار کنید سپس به یک استراحت طولانی مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه ای بروید.

مقالات مختلف در باب معرفی تکنیک پومودورو

بنابراین با آگاهی از سوگیری هایی که این مغز خاطی می توانست انجام دهد، به سراغ مقالات بهترین آموزش برنامه ریزی روزانه موجود در رابطه با این تکنیک رفتم و نتیجه به شرح زیر بود.


هیچ مقاله ای نیافتم که بتوانم بر آن قسم بخورم که این روش بی نظیر است.


نمی گویم که هیچ مقاله ای در این زمینه نبود بلکه مقالاتی که وجود داشتند آنطور که باید و شاید، جواب گوی انتظارات من نبودند.


بعضی از مقالات گروه کنترل نداشتند، بعضی از مقالات از هدف خود فاصله گرفته بودند ،بعضی از مقالات نمونه کمی داشتند گاهی این نمونه ها تک رقمی می شد و از این قبیل مسائل.


با توجه به این شرایط ،احساس کردم که توپ کاملا در زمین من است. بنابراین باید مشکلات را به همراه حُسن های آن ،بسنجم. دراین حال ،من دو کفه در برابر خود می دیدم.


۱_زمانی که بر اساس پومو عمل می کنم و کار هایم را انجام می دهم.


۲_زمانی که در حال انجام یک وظیفه(تسک) دچار غرقگی می شوم.(که برای من این موضوع بسیار محتمل است)


احساس می کنم که پومو، باعث ایجاد آگاهی از گذر زمان می شود در حالی که در غرقگی، گذر زمان مشخص نیست.

مقاله اصلی مزایا و معایب تکنیک پومودورو